Aktuelt

Publisert 26 November 2015 | av

Eiendomsmeglerguiden.no svarer på kritikken


Eiendomsmeglerguiden.no har vært i vinden i det siste. Det voksende konseptet med Schibsted i ryggen har mottatt en del kritikk fra eiendomsmeglerbransjen, men viser vilje til å riste av seg "voksesmertene", og til å være i dialog med meglerne for skape en best mulig tjeneste. Les deres egen orientering nederst i saken.

Forrige uke skrev Boligmanis egen meglerskribent, Dane Matanovic, et innlegg om den populære eiendomsmeglerguiden, som lar boligselgere vurdere megleren de har brukt, slik at nye selgere skal kunne gjøre et bedre valg av megler til sin bolig. 

Dane mente blant annet at meglerne blir satt i fare for å motta saboterende vurderinger, og at meglerne selv har for stor mulighet til å påvirke hvem som sender inn vurderinger, slik at objektiviteten og troverdigheten til tjenesten svekkes. Dane har imidlertid tro på konseptet, i det store og hele. Les hele Danes innlegg her.

Gjør endringer etter møte med bransjen

Etter et møte mellom meglerbransjen og Eiendomsmeglerguiden i forrige uke, ble det klart at konseptet gjør umiddelbare endringer som følge av noen av bransjens tilbakemeldinger. Eiendom Norge var tilstede under møte, og direktør Christian Dreyer uttalte på deres nettsider:

– Selv om tjenester som Eiendomsmeglerguiden er kommet for å bli, så må vi som bransje kunne forvente at tjenestene gir et riktig bilde av virkeligheten. Før kvaliteten på tjenesten er blitt høyere, så er det et minimum å kreve at oppføring i guiden baseres på 100 % frivillighet.

Les mer: Eiendomsmeglerguiden gjør umiddelbare endringer.

Skal forbedre konseptet ytterligere 

I går sendte Geir Morten Nilsen fra Eiendomsmeglerguiden.no ut en orientering der de svarer på mye av kritikken de har fått, og forteller hvordan tjenesten skal utvikle seg videre, i dialog med eiendomsmeglerbransjen. De tilbakeviser noen av påstandene som har kommet, lover forbedring på visse punkter, og presiserer at de ønsker å ivareta både forbrukere og meglere:
 

Orientering fra Eiendomsmeglerguiden.no

Det har den siste tiden blitt spredt ulike påstander om Eiendomsmeglerguiden.no. Aktører i meglerbransjen har blant annet anført at enkelte meglere har lagt inn vurderinger av seg selv på tjenesten. Vi har gjennom våre systemer tidligere oppdaget at dette har forekommet og vi har ikke publisert slike vurderinger. På bakgrunn av de nye påstandene har vi foretatt nye grundige undersøkelser for å se om vi kan identifisere flere slike tilfeller. Vi har funnet et mindre antall slike vurderinger og har satt i gang med konkrete tiltak knyttet til disse og for å hindre at dette skal skje igjen. Samtidig vil vi påpeke at Eiendomsmeglerguiden.no har fått inn mer enn 20.000 vurderinger av 2.000 norske eiendomsmeglere. Alle disse vurderingene er lagt inn med kontaktinformasjon til boligselger. Kvittering på at vurderingen er lagt inn er sendt ut til alle disse boligselgerne. Vurderingene er manuelt kontrollert, og kontrollert opp mot tinglyste boligsalg for å verifisere salget.

Det er også kommet anklager om at megleren selv kan filtrere bort negative vurderinger. Dette stemmer ikke. Alle vurderinger som er lagt inn på Eiendomsmeglerguiden.no er manuelt kontrollert av oss, både positive og negative. Dersom en vurdering kan verifiseres og er i tråd med våre retningslinjer, publiseres den, uavhengig av om den er positiv eller negativ. Vi har brukt mye tid for å komme frem til gode retningslinjer som ivaretar både forbruker og megler. Dette har også vært tema i møter med Forbrukerombudet, som har gitt gode tilbakemeldinger i arbeidet med å lage balanserte retningslinjer.

Eiendomsmeglerguiden.no er en forbrukerportal der boligselgere har mulighet til å vurdere sin megler. Mer enn 10.000 av vurderingene er også referanser, som boligselgere selv kan kontakte. Flere tusen vurderinger er også tilknyttet boligselgernes egne Facebook-profiler. I dagens digitale hverdag forventer forbrukeren å kunne søke råd hos andre som har kjøpt den samme tjenesten. Dette er nok noe av forklaringen på hvorfor Eiendomsmeglerguiden.no har fått en god posisjon i markedet, med nær 30 000 unike besøkende hver uke.

Noe av det unike med Eiendomsmeglerguiden.no er hvordan rangeringssystemet fungerer. Det baserer seg på en algoritme som basert på lokal salgshistorikk og tilbakemeldinger fra tidligere kunder gir en indikasjon på hvilke meglere som løser oppdrag i dette området på best måte.

I samarbeid med Eiendom Norge har Eiendomsmeglerguiden opprettet en rådgivningsgruppe bestående av de største meglerkjedene i landet, som har som mål å komme med konstruktive tilbakemeldinger for å videreutvikle Eiendomsmeglerguiden.no, slik at tjenesten kan forbedres ytterligere.



Tags: , ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close