Kommentar Daglig Leder i Notar Oslo, Per Sylte

Publisert 1 December 2015 | av

Eiendomsmeglere baklengs inn i fremtiden


Eiendomsmeglerguiden.no har fått noen riper i lakken i det siste, men faktum er at kundene ønsker seg en slik tjeneste. Da er det er idiotisk av eiendomsmeglerne å juble fordi de kan melde seg ut. Hvem vinner på eiendomsmeglernes sutring i media?

Av: Per Elling Sylte, Eiendomsmegler MNEF. Originalt publisert på eiendomsmegler.no.

Hard kritikk

Det er kanskje for spesielt interesserte, men jeg har med nysgjerrighet fulgt Privatmegleren og Oslo og Akershus eiendomsmeglerforening, begge representert ved Anders Langtind, i deres kamp mot Eiendomsmeglerguiden.no.

Litt hjelp har de jo også fått fra Carl Geving, leder for Norges eiendomsmeglerforbund, som mener at det er underlig at det er så mange unge meglere i teten. «De etablerte og dyktigste meglerne, de finner du ofte ikke her» sier Geving til Dagens Næringsliv. Han mener guiden fremstår som et verktøy for unge meglere i en etableringsfase som bruker tid på å bygge sin egen profil.

Administrerende direktør Grete W. Meier i Privatmegleren går enda lengre, og kaller meglerguiden «noe av det mest useriøse produktet jeg har sett».

Les også: Eiendomsmeglerguiden.no svarer på kritikken

faksimile-dn-perellingsylteAdministrerende direktør Grethe W. Meier i Privatmegleren klager Eiendomsmeglerguiden.no inn for Forbrukerombudet. Faksimile: Dagens Næringsliv, 24. november 2015.

Det toppet seg for en ukes tid siden med et oppvaskmøte mellom Eiendomsmeglerguiden og lederne i DNB, Eiendomsmegler 1 og Privatmegleren. Konklusjonen ble at Eiendomsmeglerguiden gikk med på å fjerne meglere som ikke ønsket å være søkbare fra tjenesten. Nå har også Eiendom Norge opprettet en rådgivningsgruppe som skal komme med «konstruktive tilbakemeldinger for å videreutvikle eiendomsmeglerguiden»(Om du skulle være litt forvirret, Eiendom Norge representerer eiendomsmeglerkjedene, mens NEF skal representere eiendomsmeglerne som profesjon). Etter sigende skal rådgivningsgruppen bestå av, nettopp, de største meglerkjedene i landet.

Les også: Eiendomsmeglerguiden gjør umiddelbare endringer

Aldri hørt om Eiendomsmeglerguiden? Den ble startet i Bergen av den kristne avisen Dagen. Gründer Geir Morten Nilsen fikk ideen da moren hans syntes det var vanskelig å finne en eiendomsmegler hun følte hun kunne stole på. Ikke så ulikt en følelse mange kanskje hadde for noen år siden, mens bransjen enda var temmelig lukket, og prisliste var utilgjengelig.

Tjenesten fungerer slik: De som har vært involvert i en bolighandel kan vurdere den aktuelle megleren på en skala fra 1-5 på kriteriene tilgjengelighet, tillit, faglig dyktighet og dyktig selger. I tillegg kan man velge å stå som referanse for megleren. Både boligkjøper og boligselger kan gi tilbakemelding og stå som referanse, eneste kriterium er at man må ha kjøpt eller solgt gjennom eiendomsmegleren. Enkelte legger ut video, andre lar deg se aktivitet på Instagram.

Yngre meglere øynet mulighet

Guiden ble raskt populær – blant noen eiendomsmeglere. Noen enkeltpersoner og noen selskaper øynet en mulighet å skille seg ut i kampen mot de mer etablerte eiendomsmeglerne. Den ble spesielt populær blant yngre eiendomsmeglere. Naturlig nok. For har du fornøyde kunder, vil du med årene også få mange tilbakevendende kunder. Det er ikke et privilegium de ferskeste har. At tjenesten hovedsakelig var kjent i bransjen, og ikke blant folk flest, gjorde imidlertid at den var lite representativ. Siden det er snakk om referanser, var det trolig få eiendomsmeglere som oppfordret misfornøyde kunder om å legge inn sine kommentarer. Om man selv får velge, ringer man jo til de kundene man vet har vært fornøyde. De som måtte selge boligen under takst får kanskje ikke en telefon.

Først når både fornøyde og misfornøyde kunder legger inn sine tilbakemeldinger, vil tjenesten være nyttig også for forbrukerne.

Da får man et skjevt utvalg av kunder. Når tjenesten foreløpig ikke er kjent nok til at folk legger inn vurderinger uoppfordret, blir man stående igjen med nesten bare positive tilbakemeldinger. Derfor ser man en tilfredshet på 97 prosent på siden.

Det er også det som gjør den mindre interessant for forbrukerne. Om alle meglere har score på enten 5.0 eller 4.9. Hvordan skal man vite hvilke av disse som faktisk er gode? Man ser ikke om megleren har fem, ti eller 20 misfornøyde kunder. Og hvordan skal man vite at det ikke finnes bedre meglere, som ikke har brukt tiden på å be om tilbakemeldinger fra de som er fornøyde? Først når både fornøyde og misfornøyde kunder legger inn sine tilbakemeldinger, vil den være nyttig også for forbrukerne. Den må bli kjent for mannen i gata.

Les også: Dane kommenterer: Har Eiendomsmeglerguiden noe for seg?

Det er i ferd med å skje nå. Kjennskapen til siden er i ferd med å ta seg vesentlig opp. Per i dag kan nettsiden skilte med nær 30 000 unike brukere hver uke. Her ligger imidlertid ett av problemene. Når nettsiden nå er i ferd med å bli mer kjent for allmennheten, har de unge meglerne som allerede har opparbeidet seg en god score naturligvis en fordel. For når flere får vite om tjenesten, vil flere legge inn sine tilbakemeldinger uten noen oppfordring fra meglers side. Da er det ikke vanskelig å forstå at noen eldre meglere, som nå har få eller ingen tilbakemeldinger, heller vil velge å melde seg ut fra nettsiden. Og i forrige uke sendte medlemmene i Oslo og Akershus eiendomsmeglerforening en epost, der muligheten for å fjerne seg selv fra guiden lanseres som en seier. Men er det nå egentlig det? Jeg mener svaret er nei.

faksimile-e24-perellingsylte
Norges Eiendomsmeglerforbund mener Eiendomsmeglerguiden er useriøs og villedende. Faksimile: E24, 25. november 2015.

Eiendomsmeglerguiden har forsøkt å ta tak i problemene. Det har vært en ambisjon for guiden at meglerselskapene skal oppfordre alle kunder til å registrere sin «rating» gjennom eiendomsmeglerguiden, ikke bare de mest fornøyde, og at megleren ikke kan velge selv. De har gjennomført møter med de største kjedene og oppfordret til en slik løsning. Enkelte har sagt ja til dette. Tidligere i år kjøpte Schibsted seg inn i tjenesten. Landets største mediekonsern satser tungt på at guiden skal bli mye brukt og godt kjent av Norges befolkning. Med Schibsted (som også eier finn.no) med på laget, vil man raskt kunne rette opp i portalens svakheter.

Kritikerne fremstår bakstreverske

Mange av de som nå kritiserer Meglerguiden på inn- og utpust, fremstår dessuten som ganske bakstreverske. Det virker ikke som om de ønsker tjenester som Eiendomsmeglerguiden velkommen. Langtind og Boldvik i henholdsvis OAEF og NEF går ut i mediene og sier at de har hørt om tilfeller der meglere har kjøpt hederlig omtale, men at de ikke har fått verifisert disse historiene. Hvorfor gå ut med slike påstander da? Kjenner de til slike tilfeller, sitter de i en fin posisjon til å gjøre noe med det. Jeg kjenner ikke mange arbeidsgivere som hadde syns et slikt sjansespill med selskapets renomme er akseptabelt. Det har blitt fremsatt en rekke lignende anklager, blant annet om at meglere kan filtrere bort negativ omtale, og at meglere har lagt inn vurderinger av seg selv. Men anklagene om juks er svært dårlig dokumentert, noe Eiendomsmeglerguiden selv viser til i et svar på kritikken.

Jeg tror på en eiendomsmeglerbransje der tilliten og kvaliteten til den enkelte eiendomsmegler er det som teller mest. Og veien dit er åpenhet, ikke utmelding!

Dersom portalen skulle legges ned, eller bli stemplet som useriøs, vil det ikke gagne den enkelte eiendomsmegler med fornøyde kunder. En slik utvikling vil bare foretakene og bankene tjene på. Eiendomsmeglerguiden vil gjerne kunne fungere som et verktøy for de som vil ha tillit i markedet og bygge sin personlige merkevare. Men det er skummelt for foretakene. Dersom en eiendomsmegler får sterk nok merkevare og får kundene basert på sine kvaliteter, og ikke er avhengig av selskapets markedsandeler eller bankene sine kryssalg, vil det være veldig lett å bryte ut og starte for seg selv. Jeg mistenker at det er hovedgrunnen til at foretakene nå går til krig mot portalen.

At bransjeorganisasjonen som skal representere alle eiendomsmeglere hiver seg på hylekoret er for meg vanskelig å forstå. Om Eiendomsmeglerguiden ikke lykkes, kan like fullt bransjen bli snudd på hodet av noen andre. Det er åpenbart at kundene ønsker denne muligheten og åpenheten.

Det gjør jeg også. Det gjør jeg fordi jeg tror på en eiendomsmeglerbransje der tilliten og kvaliteten til den enkelte eiendomsmegler er det som teller mest. Og veien dit er åpenhet, ikke utmelding! Selv har jeg vært i bransjen i 14 år, og når jeg nylig flyttet arbeidssted fra Ålesund til Oslo hadde jeg ingen vurderinger. Men jeg har meldt meg på. Jeg vil være med!

Og om noen av kundene skulle trenge betaling for å gi tilbakemelding, skal de få det. I form av en klem. Eller et kort.

Dette innlegget ble originalt publisert på Eiendomsmegler.no

Les også: Eiendomsmeglerguiden.no svarer på kritikken



Tags: ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close