Aktuelt

Publisert 2 December 2015 | av

Lille speil på veggen der…


Hvem er vakrest i landet her? spør den onde dronningen i eventyret om Snøhvit. Så lenge hun får svaret hun venter på, nemlig at hun er den vakreste er hun fornøyd. Men så vokser Snøhvit til og blir enda vakrere…

Debatten som nå foregår blant annet her på Boligmani, om Eiendomsmeglerguiden, fikk meg til å tenke på dette eventyret. De etablerte eiendomsmeglerne mener at nettsiden, som markedsfører seg som «en uavhengig guide til meglerbransjen» ikke er relevant som en forbrukerguide idet de som selger mest i et område ikke ligger inne med flertallet av positive kundevurderinger.  De er fortrengt av yngre og ambisiøse meglere som er flinke til å få kunder til å legge inn positive vurderinger om dem. Til og med Eiendomsmeglernes organisasjoner har engasjert seg i debatten og fått gjennomslag for at det skal være frivillig å stå oppført på nettsiden.

eiendomsmeglerguiden-800x750-620x350(Skjermdump fra Eiendomsmeglerguiden.no) Debatten om Eiendomsmeglerguiden raser i bransjen. Se hva som har skjedd her. 

Konkurransen hardner til

Eiendomsmeglerguiden er kommersielt drevet med Shibsted gruppen i spissen. Selv om de har fått offentlig støtte gjennom Innovasjon Norge kan vi neppe forvente at nettstedet formidler objektiv forbrukerveiledning. Det ligger kommersielle interesser bak, og de som er flinkest til å markedsføre seg selv gjennom andre vil få  best plass. Slik er verden i de fleste bransjer. De fleste av oss bruker vel vurderinger fra kunder som en del av beslutningsgrunnlaget ved valg hotellrom eller håndverkere. Så hvorfor skal ikke dette la seg gjøre også ved valg av eiendomsmegler? Bransjediskusjonen forekommer å være noe navlebeskuende og farget av at konkurransen om oppdragene hardner til.

Les også: Eiendomsmeglerguiden svarer på kritikken

Hva med kjøperne?

Valget av megler er allerede tatt av oppdragsgiver selger, så kjøper er prisgitt å forhandle med den megleren som selger den boligen som hun er interessert i. Vi får jo håpe og tro at de meglerne som får de beste skussmålene også er flinke til å ta vare på kjøperne, men i et oppadgående marked behøver ikke dette å være tilfelle. Så lenge eiendomsmeglerens mål er å få flere salgsoppdrag vil fokuset være på selgers opplevelse og tilbakemeldinger. Og jo større konkurranse mellom meglerne, jo mere penger og innsats vil bli brukt for å oppnå synlighet og selgers gunst, noe som ikke nødvendigvis tjener kjøpers interesser.

Kjøpernes tilbakemeldinger

Siden eiendomsmegleren i henhold til loven skal «opptre med omsorg for begge parters interesser», er det en spennende tanke hvordan det ville være dersom det fantes en nettportal hvor kjøpere kunne legge igjen sine ærlige tilbakemeldinger på hvordan de opplevde den enkelte meglers innsats. Det kan tenkes at kloke selgere og oppdragsgivere også vil være opptatt av dette, særlig hvis markedet skulle roe seg ned eller få en nedgang. Noen som føler seg kallet? 

Les også: Eiendomsmeglere baklengs inn i fremtiden


Trude Larsen er daglig leder i TruDet AS som tilbyr rådgivning til boligkjøpere. Hun har 30 års jobberfaring i boligmarkedet og er utdannet eiendomsmegler. Trude skriver om aktuelle boligtema sett fra kjøpers synsvinkel både på egen blogg og her hos Boligmani. Lurer du på noe ang. bolig er det bare å sende en mail på tl@trudet.no.​



Tags: ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close