Ressurs Velge eiendomsmegler

Publisert 30 March 2015 | av

Slik markedsfører du boligen din


Når du skal selge boligen din er det viktig at den markedsføres ordentlig. Da tenker jeg ikke bare på selve nettannonsen, men hele pakken fra styling, foto, annonser og prospekt.

Hensikten med markedsføring er at boligen skal framstå best mulig og tiltrekke seg flest mulig potensielle kjøpere. Imidlertid kan ikke alle boliger markedsføres på samme måte. Det er svært viktig at du markedsfører din bolig ut i fra dens beste kvaliteter.

markedsføre boligEt stilig kjøkken med spesialtilpassede løsninger kan være verdt å trekke frem

Riktig målgruppe

For det første er det viktig å identifisere hvem som typisk vil falle for din bolig. Dersom du for eksempel skal selge en ett-roms leilighet i umiddelbar nærhet til en høyskole eller et universitet vil kjøperen din mest sannsynlig befinne seg i studentmassen. Dermed kan det være lurt å rette markedsføringen mot studentene.

Men dersom du har en stor og kostbar bolig i et villastrøk vil det typisk ikke være en student som fatter interesse for boligen, men heller pengesterke familier eller eldre. Da ser markedsføringen helt annerledes ut. En annonse i Aftenposten eller Dagens Næringsliv vil kanskje gi økt synlighet for denne gruppen av boligkjøpere.

Generelt kan man gå ut i fra at dersom du har et objekt som retter seg mot unge kjøpere er det lurt å bruke en plattform der de befinner seg, slik som for eksempel sosiale medier. Hele hensikten er å nå ut til kjøperne slik at de oppdager boligen din.

Fremhev det unike

Når du vet hvem kjøperne dine er har du som oftest også en idé om hva de ser etter når de er på boligjakt. Er boligens få kvadratmeter godt utnyttet, har den høy standard eller ligger den i et populært område? Selger og kjøper har ofte sammenfallende preferanser. Det som gjorde at du kjøpte boligen i første omgang vil kanskje være noe som gjør at nestemann også kjøper den. Det er viktig å fremheve det unike som gjorde at selgeren først falt for boligen og som også megleren ser at er en kvalitet i markedsføringen. Dette kan gjøres ved hjelp av foto, plantegning eller rett og slett en annonsetekst som får fram boligens unike karakter.

oppussingHer har stylisten satt frem små, fargesterke elementer for å sprite opp et ellers moderne og stramt kjøkken.

Fra sin beste side

Videre ønsker man at boligen skal framstå fra sin beste side når potensielle kjøpere først ser den. Styling kan da være et godt alternativ for å løfte førsteinntrykket av boligen. En god styling vil ofte få boligen til å se mer tidsriktig ut, fremheve de positive sidene samtidig som den vil kunne vise gode løsninger for mer utfordrende rom eller områder. Imidlertid vil det alltid være et kostnadsspørsmål knyttet til dette. Stylingselskaper tilbyr både full og delvis styling og prisen varierer naturligvis etter hvilket alternativ som velges. Et tips er å rådføre seg med megleren.

Selgeren kan selv gjøre enkle grep for å forbedre inntrykket av boligen. Det vil ofte være en fordel å ha enkelte gjenstander slik som sofa, bord og seng slik at kjøper kan se for seg hvordan det kan se ut. Samtidig skader det som oftest ikke å holde det rent og ryddig samt dekorere med noen friske planter eller blomster. Forskning har vist at vi mennesker overvurderer størrelsen på gjenstander når vi prøver å gjenerindre. Dette er spesielt viktig dersom du har en mindre leilighet. Ved å ha sofa i stuen vil kjøper få bedre forståelse for størrelsen på rommet og således enklere kunne planlegge sin egen situasjon.

God markedsføring beror på samarbeid mellom selger og megler. Som selger må du få fram boligens beste kvaliteter eller skjulte skatter slik at megleren med sin erfaring kan skreddersy en markedsføringsplan for akkurat din bolig. Ikke glem at lokale meglere har en god idé om hva potensielle kjøpere i ditt område er på utkikk etter.



Tags: , , ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close