Utlandet

Publisert 14 mars 2016 | av

Er dette photoshop eller bare en heldig kameravinkel?


Her hjemme er det nylig fremmet et forslag om at negativ informasjon om boligen skal være obligatorisk informasjon i boligannonsen. Helt i andre enden av skalaen befinner det seg en australsk annonse, som har gått et skritt lengre enn å tilbakeholde negative opplysninger.

Meglerselskapet Ray White påstår bildene kun er tatt fra en heldig vinkel, og at det ikke er photoshoppet.

Ta selv en titt, og se hva du tror:

NSW-Home-3Bildet brukt i boligannonsen (Via news.com.au)

NSW-Home-1Bilde av fasaden, sett fra Google Street View

Den store vanntanken like ved boligen må kunne betraktes som viktig informasjon for en boligkjøper, men kommer altså ikke til syne i annonsen.

Les også: De verste prospektbildene du har sett!

Saken er ennå ikke avgjort, men dersom beskyldningene om photoshopping viser seg å være korrekte, risikerer meglerselskapet en saftig bot på 22.000 australske dollar.

NSW-Home-2Foto fra sist boligen ble solgt, i 2010. (Via news.com.au)

Photoshop eller bare en strategisk kameravinkel?

Redigert bort eller ikke – enhver potensiell kjøper vil nok oppfatte annonsen som sterkt villedende, så man kan spørre seg om ikke meglerselskapet Ray White fortjener boten 'åkke som'.

– Bildene det er snakk om ble ikke tatt av en fotograf engasjert av Ray White, men ble levert av boligeieren, fra en tidligere markedskampanje med en annen agent, forteller en talsmann for meglerselskapet som står bak annonsen til News.com.au.

Hva ville du ha gjort, om du dukket opp på visning etter å ha sett denne annonsen?

Les også: – Negativ informasjon i markedsføring er "naturstridig"

Kilde/bilder: news.com.au



Tags: , ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close