Gode Tips roommate agreement

Publisert 25 august 2016 | av

Dette må du ha med i en “Roommate agreement”


Skal du flytte inn med mer eller mindre kjente personer i et kollektiv? Da bør dere få på plass en del ting som gjør at hverdagen blir litt bedre, og som minimerer sjansen for unødvendige krangler. 

Det virker kanskje ikke nødvendig, når dere alle har en god tone i starten. Men basert på våre egne erfaringer har vi satt sammen en liste med ting dere burde avtale:

1. Hvem har ansvaret for å betale hva?

Normalt deler man regningene etter noen forholdstall; bruker man det samme, betaler man det samme. Noen bestemmer at de som har større rom skal ta en større andel av husleien. 

Uansett må dere bestemme hvem som skal være ansvarlig for hva: 

Husleie

Skal én av dere sørge for å samle inn og overføre til huseier, eller skal alle ha eget ansvar? Hvis dere har i kontrakten at alle er ansvarlig for at husleien betales i det fulle, kan det være lurt at man har en som passer på at alle betaler. Hvis man er personlig ansvarlig for sin del av husleien, kan man velge at folk passer på seg selv. 

Strøm

Hvis dette ikke er bakt inn i husleien, er det lurt å utnevne en som sørger for å rapportere strømforbruket fast, og som sørger for at regningen blir betalt innen fristen. Så slipper man ubehagelige overraskelser.

TV/Internett

Hvis det ikke er inkludert i husleien, må dere også avgjøre hvem som skal ha ansvaret for at dette blir betalt.

Les også: 5 tips for å beholde vennskapet i kollektivet
 

2. Vasking

En ting som nesten alltid blir et problem er vasking. Ikke alle er like opptatt av renslighet, som ofte betyr at noen tar større ansvar enn andre. Det fungerer kanskje i en liten periode, men til slutt blir man lei av å rydde vekk gamle pizzaesker etter romkameraten som ikke klarer det selv. 

Derfor må dere ha et system for det: 

Et forslag er at man enten fordeler hele leiligheten (fellesområder) hver uke. Så du tar en uke, og den/de andre tar de neste ukene, og sånn går det rundt. Sett også en fast dag det skal bli gjort på, slik at man kan følge hverandre opp. 

Eventuelt kan man fordele slik at ene uken tar du kjøkken og stue, mens romkameraten tar bad og gang, og så bytter dere. Det er opp til dere. 

Men hvis det skal fungere må man skrive det ned, og kanskje også innføre et straffesystem hvis noen ikke følger opp sitt ansvar. For eksempel må den som ikke har vasket betale straffegebyr på 200 kr eller kjøpe en 6 pakning til den andre.

Les også: 14 ting du forstår om du bor i kollektiv
 

3. Hvis dere kjøper noe felles

Det er greit å ha en plan for hva som skal skje med møbler og annet dere kjøper felles, den dagen dere flytter. Har dere kjøpt sofa i stuen sammen? Hva skal skje med den når dere flytter?
 

4. Matsituasjonen

Skal dere kjøpe mat sammen, for å spare penger, eller bare hver for dere? Hvis det er felles kan det være lurt å bestemme et beløp man skal spytte i hver måned, slik at alle betaler det samme. (Husk å fordele turene på butikken, og å ta vare på kvitteringene.)
 

5. Stilletider: Når skal det være stille i ukedagene og helger?

Kan i alle fall være greit å avklare før eksamensperioden..
 

6. Festregler! (Og andre besøksregler)

Kan man ha fest når som helst? Hvor lang tid i forveien skal man si ifra? Og hva er det seneste det skal være ryddet etter et sjøslag? 

Det er ikke for å være festbrems, men det er alltid kjipt om man havner i en situasjon hvor den ene trenger å levere oppgave dagen derpå, mens den andre har invitert 10 stykker til vorspiel uten å si i fra… 

Dere må gjerne også lage regler for bruk av toalettet, og andre rariteter. Men det skal ikke vi legge oss opp i! 

Lykke til!

Les også: Kollektiv? Nei fy fader, det gidder jeg ikke ass



Tags: , , ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close