Kontakt Dette klager kjøper på etter boligkjøpet

Publisert 22 juli 2015 | av

Dette klager kjøper på etter boligkjøpet


1 av 4 kjøpere av bruktbolig klager på feil eller mangler med boligen. Boligkjøpere klager på det aller meste – alt fra løse dørhåndtak til spøkelser på loftet. Her kan du lese hvilke klager, som er på klagetoppen.

Særlig 3 typer klager er gjengangere hos eierskifteforsikringsselskapene: bad, manglende / dårlig drenering og manglende tillatelser.

LES OGSÅ: 7 ting du må vite før du kjøper egen bolig

1. Bad

Badet er det rommet i huset det klages mest på. Klager på badet er ofte knyttet til utette gulv eller sluk. Ofte er det antydet i taksten at badet kan være et faremoment, men det er ikke uvanlig at boligkjøper oppdager at boligen har mer fukt enn først antatt. Det er også mange boliger med eldre bad – og ofte bad som nærmer seg maksimal levetid – hvor fukt eller sopp blir synlig etter hvert.

Det kan også være at endring i bruken av badet, som gjør at fuktproblematikken dukker opp. Et eksempel kan være en bolig hvor en eldre dame er selger, som dusjer et par ganger i uka. Kjøper er en familie med 3 aktive tenåringsbarn, og dusjen brukes 2-3 ganger pr dag.

2. Manglende / dårlig drenering

Saltutslag på kjellervegger og fuktighet i kjeller kan være tegn på manglende eller dårlig drenering. Det er antatt at drenering har en levetid på 20-60 år. Det omsettes mange boliger fra 1970-tallet, og særlig disse boligene er gjengangere i forhold til klage på dreneringen. Disse boligene er det mange av, og den eksisterende dreneringen (hvis det fins fra før) begynner å nærme seg levetidsalderen for drenering. Dette fører naturligvis til mange klager fra boligkjøper.

Ny drenering kan fort bli dyrt, særlig om du leier inn håndverkere til å gjøre hele jobben. Det er ikke uvanlig at ny drenering kan koste mellom kr 150 000 – 200 000.

3. Manglende tillatelser

Reklamasjoner på manglende tillatelser er også på klagetoppen. Det kan være at kjeller ikke er godkjent som oppholdsrom, utleiedelen er ikke godkjent av kommunen, selger har ikke søkt nødvendige byggetillatelser eller at boligens soverom ikke oppfyller de krav som stilles til soverom.

Alle disse forholdene er ikke nødvendigvis det kjøper undersøker når han kommer på visning, og boligkjøper går ut fra at de nødvendige opplysningene han bør og skal ha faktisk er opplyst.

Bruker vi oppussingskronene riktig?

Reklamasjonsregler

Når du kjøper bolig har du inntil 5 år på å reklamere til selger på feil eller mangler ved boligen. Det er viktig du reklamerer så snart som mulig, dersom du oppdager eller mistanke om feil eller mangler. Drøyer du for lenge, kan dine krav mot selger gå tapt.

Dette er de viktigste rommene å sjekke når du kjøper.



Tags: , , , ,








  • Abonner på vårt nyhetsbrev


Close